Roadtrip naar Java + Ijen plateau Hike - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Renee Jetten - WaarBenJij.nu Roadtrip naar Java + Ijen plateau Hike - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Renee Jetten - WaarBenJij.nu

Roadtrip naar Java + Ijen plateau Hike

Door: Martin en Renee

Blijf op de hoogte en volg Renee

19 Oktober 2012 | Indonesië, Malang

We liepen eergister weg uit het hotel, ipv een taxi gingen we met een mannetje die ons wel naar ubung wou brengen, bij de bus terminal was het totaal onduidelijk welke bus je moest nemen, Uiteindelijk de goede bus gevonden, na een beetje afgezet te zijn door de kaartvverkoper zouden we gaan. We hadden nog een redelijk ekater van gister en waren zo slim geweest om geen eten mee te nemen... Verloop van de bus reis ja wat moet ik daar van zeggen; Levensgevaarlijk, de bus reed hard en ongeveer constbat op de andere weghelft om de rest in te halen.. dus ook in bochten en heuvels waar die dus niks ziet.. een paar keer moest de bus vol in de ankers omdat er een andere bus of vrachtwagen aankwam en het scheelde haartjes.. Niks voor niks noemen ze de weg naar gilimanuk The road of Death.. Na levend aangekomen te zijn in de haven, zagen we de boot liggen, we dachten my god... een heel gare boot de bussen en vrachtwagens ongeveer opeengestapeld, gelukkig waren er boven zitplaatsen en was het niet heel erg druk, wel een hoop vage figuren. Ook een knakker die producten ging laten zien en vroeg of we een muts met oorwarmers wouden kopen, het is dertig graden buiten maar goed.. Toen we in ketapang aankwamen zat daar een soort vvv, zo noemde hij het zelf ook sprak hij een beetje nederlands.. we besloten de Ijen plateau te gaan hiken.. dat betekende 04:00 opgepikt worden in het hotel en dan met een jeep richting de vulkaan. Om 3:35 ging de wekker en niet snel daarna werd er op de deur geklopt, your jeep is ready..!! wij in de jeep, het bleek dat de jeep maar tot een bepaald stukje kon en dat we een 1 km moesten lopen om vanaf daar weer een andere jeep te nemen, dit was al aardig pittig omhoog over nat klei ( waar martin op de terug weg op zijn bek ging en verander was in een rood klei mannetje) de tweede jeep naar de voet van de vulkaan was ruw klotsend heen en en weer.. het was nog steeds half schemerig toen we daar aankwamen, en begonnen aan de hike van 3 km stijl omhoog, dit was zwaar!!! Tijden het lopen kwamen we alemaal mannetjes tegen die sulphiet hakken uit de krater van de vulkaan, moet je voorstellen; eerste 3 km stijl omhoog dan de krater in, in de sulphiet dampen het gele spul weghakken en dan weer omhoog en 3km naar beneden en dan dat met 40--80 kilo op je nek in twee mandjes verbonden door een stuk hout!!! Dat is pas werken!! Rond 7:45 waren wij aan de rand van de krater, na de hike hele mooie uitzichten gezien te hebben, was dit nog spectaculairder.. de lucht was wel wat ijl van de zwavel maar goed het was prachtig!!!, Wij mochten niet de krater in maar die mannetjes doen dat dus wel, waar de dampen dus nog veel erger zijn.. Ondanks het zware werk wat ze doen zijn de mensen heel vriendelijken willen vooral een praatje met je maken waar je vandaan komt.. Op de terug weg reden we door een koffie, cacoa, kaneel plantage, nooit geweten dat kaneel eigenlijk boomschors is.. ook zagen we prachtige rijstvelden.

we hebben besloten om naar malang te gaan. we wouden met de trein maar helaas die ging de volgende dag pas weer, wij terug naar het VVV kantoor, en werden daar geadviseerd om met de bus te gaan dit zou 6 uur duren en we zouden in een bus zitten met airco.. de bus zou om 14:00 vertrekken.

Eenmaal aangekomen op het busstation bleek de bus vertraging te hebben en zou die om 15:00 vertrekken.. helemaal geen probleem..
Toen de bus arriveerde bracht zo'n kerel ons naar de bus en het was de bus from hell, geen airco en waar er normaal 4 stoelen in een rij stonden waren dat er nu 5 renee dacht er nog iets plesanter over.. Toen we na 5 uur rijden nog geeneens op de helft waren begon renee er ook anders over te denken, het was warm zweterig en lang... Toilet was er niet maar dit deden ze serieus uit de deur al rijdend!! schijten en pissen, daarna werd er heel simpel met wat zeep gespoten zodat het weer lekker fris rook.. Renee trok het niet meer en probeerde haar ogen te rusten, ook martin had het gehad met de krappe bedoeling, we hadden pijn aan ons reet van het zitten.. uiteindelijk waren we in malang om 00:20 bijna 10 uur inde bus gezeten non stop.. Voordeel hiervaan wel is dat je je echt tussen de bevoking mengt.

We hebben net een tour afgesproken om vanacht om 01:00 naar de Bromo vulkaan te gaan, dit wordt weer een belevenis, dit laten we jullie snel weten!

Dikke kus Martin en Renee

• 19 Oktober 2012 - 09:58

Dymph:

o, lieverds toch, dit is echt afzien voor jullie, maar het zijn prachtige belevenissen die niemand jullie meer af kan nemen, ik hoop wel dat jullie weer veilig arriveren in het "veilige" landje. dikke kus mama

• 19 Oktober 2012 - 14:00

Patrick:

Jeeeeeeemig wat een verhaal. mooie dingen zien en beleven ,

Maar als Renee het zat wordt moet het wel heel erg zijn z"on busreis.

Ja Ja .werken ... zo zie je wij zijn hier enorm verwend he , met een hapje hier en een drankje daar,

Doe voorzichtig en dikke kus (ik ben gewoon aan het werk hoor )

Patrick

Hey!! Wat een gave verhalen!!! En wat hebben jullie al een hoop gedaan!!
    Wordt helemaal jaloers, oke ik wordt wat minder enthousiast van zo'n krappe bus maar toch , ik maar een beetje aan men scriptie klungelen;).

• 22 Oktober 2012 - 11:00

Anouk:

Ja, hallo, dit kan ECHT niet hoor!
    Heb al 2 dagen niets te lezen...... waar zijn jullie druk mee?
    Beetje avontuur hier en daar, gevaarlijke jeep en busreizen, van vulkanen glijden, tussen net klaar met eten Dolfijnen zwemmen, Martin voor het eerst duiken, watervallen zien en gevaarlijke hellingen belopen, op Lonely Planet jacht....... En daar dan zeker te druk mee zijn om ff een nieuw verslag te typen...... dat is toch geen reden?!

Lieve allebei, wat fijn dat wij vanuit Kikkerland mee mogen genieten van jullie verhalen! Het is echt bijzonder te lezen wat jullie in best korte tijd hebben gedaan, gezien en beleefd. Hoop van harte dat jullie links en rechts in de rimboe :-) een computer tegenkomen om ons te trakteren op nog meer verhalen, kijk ernaar uit!

Geniet lekker verder, hou je ogen open en jullie leuke schrijfstijl paraat en hoop jullie snel weer te lezen :-)

Liefs, Anouk